HTML

ZöldGöd

Ez a blog az lmpgod.blog.hu folytatása. Kiléptem az LMP-ből, de továbbra is szeretnék hírt adni a gödi önkormányzati (és egyéb közéleti) eseményekről, ezért hoztam létre. Továbbra is elérhető vagyok a hlavacsjudit kukac t-online pont hu-n, és a 30 7081802 telefonszámon.

Friss topikok

  • Hlavács Judit: Kedves Ildikó! Nagyon örülök a hozzászólásodnak. Sajnos (vagy hálistennek?) istálló-ügyben egyelő... (2013.11.26. 15:05) Mi lesz veled, Kincsem?
  • Hlavács Judit: A mai (június 26-i) rendes testületi ülésen eltöröltetett egy szabályozási vonal a Jegenye utcában... (2013.06.26. 13:23) HÉSZ - avagy Homály És Szabálytalanság

Mi lesz veled, Kincsem?

2013.04.04. 09:39 :: Hlavács Judit

A március 27-i testületi ülés "Egyebek" napirendi pontjai között a testület arról is döntött, szerződést köt-e a Nemzeti Kulturális Alappal, azaz az onnan elnyert ötmillió forint támogatás mellé hozzátesz-e még tízet, hogy Tóth Béla "lóspecialista" szobrászművész alkotásaként Kincsem-szoborral gazdagodjon a város. A döntés természetesen támogató volt.

Már hónapokkal ezelőtt felmerült, amikor a pályázaton való indulásról döntöttünk, kérdések tömege merült fel: Van erre ennyi pénzünk? Tényleg erre kell most költeni? És hová kerüljön az életnagyságú bronzparipa? Ha Iván-Kovács László mellszobra helyére, akkor azt hová tegyük? És főleg: mi legyen a Kincsem-istállóval, illetve az előtte elhelyezkedő terecskével - aminek a rendbehozatala nem tíz-, hanem inkább százmilliós feladat? (A terület többfunkciós főtérré alakítására az előző ciklusban pályázott a város - ez volt az az ominózus eset, amikor a többmilliós díjat felvevő pályázatíró cég nem számozta be az oldalakat, ezért elbírálás nélkül, formai okok miatt utasították el Göd anyagát. Az ügyről - és a tanácsadó cégről - tavaly decemberben a Magyar Narancs is írt.) A képviselők elhessegették a helyszínnel kapcsolatos kételyeket, mondván, a kedvező elbírálás után is lehet még nemet mondani, majd a város beadta a pályázatot, azzal, hogy a Városfejlesztési és Környezetvédelmi Bizottság addig is gondolkodjon, mi legyen a romos istállóépület sorsa.

Gondolkodás lehet hogy volt, de mindeddig a bizottság napirendjére nem került fel a téma - a Dunakanyar Régió idei 2. számában Markó József mindenesetre azt nyilatkozta, a Kincsem-épület sorsáról "a gödi lakosság széles körű bevonásával döntünk majd." Ennek kapcsán intéztem kérdést polgármester úrhoz a legutóbbi ülésen - véletlen szerencse, hogy pont kapcsolódott egy aktuális napirendi ponthoz is. Így aztán elhangzott néhány képviselői ötlet is - Bognár László szerint mindenképpen a romos istálló bontása az egyetlen megoldás, Csányi József a helyi védelem mielőbbi megszüntetését sürgette. Markó József szerint egyszerűen csak a külső falakat kell meghagyni, mintegy kerítésszerűen, és az északi oldalon Kincsem bokszát - így nem kerül sokba, és egy tér közepére kerülhet a szobor.
Amellett, hogy Göd feltehetőleg legrégebbi épületének elbontása nem tűnik éppen a legbölcsebb ötletnek, felvetettem, hogy egy üres tér - bármilyen alkotás is van a közepén - önmagában nem valami vonzó, a Kossuth tér rendbehozatala is a játszótér és a cukrászda miatt lett olyan sikeres. Elismerem, a cukrászda nem túl eredeti ötlet, és azt is, hogy nagyon drága lenne az épületet rendbe hozni, működőképes és finanszírozható funkciót találni neki, de ez szerintem nem indokolhatja, hogy meg se próbáljuk - leginkább egy szakember bevonásával, hiszen egyikünk sem ért igazán a városépítészethez. Lehet, hogy volna olyan vállalkozó, befektető, aki fantáziát lát az istállóban, és van tőkéje is a megvalósításhoz, lehet, hogy nincsen; lehet, hogy az épület alkalmatlan boltnak, múzeumnak, közösségi helynek, étteremnek vagy bárminek, de lehet, hogy van, aki tudja, mire lehetne használni; az is lehet, hogy az ötlete nem tetszene nekünk, gödieknek, de jelenleg esélyt sem adtunk még annak, hogy erről gondolkodjunk. Ráadásul a Kincsem-istálló ügye olyasmi, ami nem csak gödieket mozgathat meg, hiszen mégiscsak a leghíresebb magyar versenyló "otthonáról" beszélünk.

A pályázat feltételei szerint a szobrot 2014 márciusáig fel kell állítani, szóval sok idő már nincsen, ha nem a jelenlegi állapotok közé szánjuk a bronz Kincsemet. A "lakosság széles körű bevonása" időigényes, különösen, ha nem egy olyan fórummal szeretnénk letudni az egészet, ahol mindenki elmondhatja a magáét, de semmi következménye nincsen a dolognak. Pedig nagyon fontos, hogy a kialakuló megoldás a gödiek igényeinek feleljen meg, hiszen mi fogjuk használni a teret, számunkra lesz élhető vagy érdektelen - utóbbira viszont kár egyetlen fillér közpénzt is költeni. A lakosság igényeit viszont csak a lakosság megkérdezésével lehet feltérképezni, erre való a közösségi tervezés. Amiről ugyan hallottam, olvastam, tudom, vannak bevált módszerei, jó gyakorlatai, de sosem csináltam ilyet - most épp azzal próbálkozom, hogy ezzel kapcsolatos ismereteimet bővítsem, és kitaláljam, mégis hogyan kéne alkalmazni erre a konkrét esetre. De biztos vagyok benne, hogy egyedül nem fog menni. Ha bárki az olvasók közül fontosnak tartja az istálló sorsát, van ötlete, mit csináljunk és hogyan, ne habozzon megkeresni! Vagy ha utálja a politikusokat, és inkább civilként tenne valamit, csinálja nélkülem, de ne hagyjuk, hogy továbbra se történjen semmi, vagy ami még rosszabb, végleg eltűnjön Alsógöd egyedülálló épített emléke!

2 komment

Címkék: közösségi tervezés Göd Kincsem istálló

A bejegyzés trackback címe:

https://zoldgod.blog.hu/api/trackback/id/tr385194293

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Ildikó01 2013.11.21. 12:13:32

Örülök, Judit, hogy foglalkozol a Kincsem épülettel, és nagyon tetszik az, ahogy a dolgokat látod.

Aki ránéz ezekre az elhanyagolt falakra, anélkül, hogy bármit is tudna róla, az csak a csúfságát látja, és nem lehet neki felróni, ha csak az jut az eszébe, hogy a legegyszerűbb volna eldózerolni innen.

Ámde, talán megváloztatható ez a kép az által, ha rávetítjük a múltját: olyasféleképpen, ahogyan az idős, rokkant, beteg ember mellé is odaülünk, hogy órákon át hallgassuk fiatalsága történeteit.

Kíváncsi volnék, hogy mennyire közismertek az alábbi tények:
1. a magyar Műemlékvédelmi törvény szerint állami védettséget kaphat minden 250 évnél korosabb épület.
A Kincsem Istálló épülete -részben- római kori téglákból épült, bizonyítottan a 1736 és 1820 közötti, nagyjából 80 évnyi idősávban. Korát tekintve tehát éppenséggel meg is kaphatná a műemléki státust. Kérdés: hány hasonló korú épülete van a mi "kistérségünknek", amelyben alig maradt kő kövön a Hódoltság végére?

2. Ha továbblépünk a csodálatos versenyló leginkább ismert történetén, akár távolabbi időkbe, akár újabbakba, milyen történelmi események kelthetők még életre az épület vagy a hely által? Miért éppen ide épült a lóváltó állomás, osztrák katonai térképészek füle után Kódi (gödi) csárdaként a XIX. sz.-ban a térképre került objektum?
Hány száz éves az útvonal, amely a Duna gázlójától vezet keleti irányban, Csomád, Gödöllő felé, és tovább,az Alföld és még távolabb, Erdély irányába?
Kik jártak erre, mit hoztak, és mit vittek magukkal?

A másik fontos közlekedési irány, észak-dél; Pozsony, Krakkó, Bécs és Pest-Buda közt éppen itt keresztezte egymást.

Az észak-déli közlekedési útvonal fontosságának bizonyítéka az első magyar vasútvonal nyomvonala, ami a Kódi csárda mellett futó régi delizsánsz-úttal párhuzamosan, attól alig pár száz méterre lett kijelölve, majd létrehozva a reformkor idején.

Az épület és a hely története legalább olyan hosszú, mint amilyen színes :)

Csak kicsit kell elmélyedni benne, és a most üres, kopár, lepusztult falak azonnal megtelnek élettel, mint a kifeszített mozivászon. A magam részéről támogatok minden kezdeményezést, ami az épület újraélesztését célozza.

Szinte biztos vagyok benne, hogy többen is így látjuk ezt.

Üdv,
Ildikó

Hlavács Judit 2013.11.26. 15:05:33

Kedves Ildikó!

Nagyon örülök a hozzászólásodnak. Sajnos (vagy hálistennek?) istálló-ügyben egyelőre nem sok konkrétum történt. Az önkormányzat kiírt egy pályázatot, amire egyetlen jelentkező adott be, nem túl részletes anyagot - így csak beszélgetések folynak, amiről egyelőre nem sokat tudok én sem. A gödieket természetesen eddig senki, sehogyan nem kérdezte meg... március végéig viszont nyilvánvalóan nem fog történni semmi.
A város másik "emblematikus romja", a Szakáts-villa esetében ennél konkrétabb lépések történtek: a szintén egyetlen jelentkezővel most a projekt részleteiről egyeztetnek. A testületi ülésen kértem, hogy mielőtt egyáltalán napirendre kerülne egy szerződés-tervezet, mindenképpen hívjunk össze lakossági fórumot - erre ígéretet kaptam.
Szerencsére vannak a városban, akiket érdekel a múltunk (nem is értem milyen csoda folytán jelenhettek meg a Gödi Almanach kötetei, de mindegy is, lényeg, hogy vannak), a Facebook "Göd régen" oldala vagy a dunaiszigetek.blogspot.com pedig a netfüggőknek is lehetővé teszi a múltba révedést :) És a JAMH várostörténeti sétái is mindig zsúfoltak, szóval én egészen biztos vagyok benne, hogy sokan látunk értéket a régi épületekben. :)
süti beállítások módosítása